Home » , » Oh Indahnya Bersahabat

Oh Indahnya Bersahabat


Oke, aku tak akan mulakan entry ini dengan pengenalan kepada sahabat atau maksud indah walaupun aku baru lepas selesai pembentangan Projek Sarjana Muda 1 aku semalam, tapi aku akan mulakan entry ini dengan satu tweet mengenai indahnya sahabat. Oh Indahnya Bersahabat.

Nak tahu sumber print screen tweet ini, bolehlah ke akaun dengan tweethandle @apek_faiz .Dari tweet yang berbunyi, aku taip kembali agar engko boleh copy dan paste kan ke dalam akaun engko pulak. Peduli pulak aku kan.

"Itu lah pentingnya persahabatan..setiap perubahan kebahagian mahupun penderitaan sentiasa dalam pengetahuan..oh indahnya bersahabat..haha"

Itu kata-kata darinya, dan secara peribadinya aku menyokong kata-katanya, bila mana engko bersama dalam sekumpulan manusia yang engko rasa mereka layak engko gelarkan sahabat, engko akan dapat rasakan setiap perubahan, tidaklah perubahan yang engko dapat tahu dari mulutnya sendiri tapi maksud disitu perubahan yang secara rahsia yang engko dapat lihat atau perasan tak kira dari tingkah lakunya, percakapannya, pergaulannya atau perbuatannya.

Setiap perubahan seperti perubahan yang membawa kepada kebahagian ataupun perubahan kepada penderitaan sahabat kita akan dapat kita kenal pasti secara tidak langsung bila bersamanya, bila melihat kata-katanya. Aku rasa setiap kita pernah rasainya. Pernah rasai perubahan sahabat kita secara mendadak atau secara sikit-sikit lama-lama jadi bukit.

Tak pernah rasa? Engko memang tak ada sahabat!

Bila kita hidup bersahabat, hidup bersama sepanjang masa dengan secara automatiknya kita akan kenal perangai satu sama lain dan kita sudah terbiasa dengan perangainya yang selalu dipertontonkan dan apabila kita terperasan perangainya yang selalu dipertontonkan telah berubah, secara automatik juga kita akan dapat tahu ada perubahan yang berlaku kepadanya.

Sama ada perubahan kepada penderitaan ataupun kebahagian itu terpulang kepada perlakuan sahabat engko. Secara logik akallah kan. Kalau dia gembira sepanjang masa, for surelah perubahan kepada kebahagian dan sekiranya pms tak tentu hala, for sure perubahan kepada penderitaan.

Kita sebagai sahabat akan kenal pasti setiap perubahan yang berlaku kepada sahabat kita, dan setiap perubahan ada sebab dan musababnya. Dan kadang-kadang  juga tidak semua perubahan kearah kebahagian disebabkan percintaan tetapi mungkin sebab perkara bahagia lain yang berlaku kepadanya.

 Apa itu pekara bahagia? Adakah masuk Hospital Bahagia.

p/s: Aku tulis ini bukan sebab aku menyokong tuduhan engko cina tapi sebab menyokong tweet itu. Oh indahnya persahabatan.

2 Kata:

Aku tak kisah kau berubah sebab dah jatuh cinta..tapi kongsi2 lah..haissshh..sedih..kahkahkah..-apek-

betul tu, Tedi setuju :)

 
Web Analytics