Home » » Insecurenya engkau dengan sekeliling

Insecurenya engkau dengan sekeliling

Bismilahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum w.b.t. 
6 April 2012.

Tahu apa maksud INSECURE?


Kalau tak tahu mohon google supaya engko faham apa yang aku cuba sampaikan ini.

Pernah jumpa orang yang selalu rasa orang sekelilingnya cuba menjatuhkan dia? Pernah kenal dengan orang yang rasa orang sekeliling dia tak suka dengan dia? Atau engko pernah rasa begitu, rasa yang engko tak ada kawan yang boleh dipercayai, dan semua orang disekeliling kau penuh dengan kebencian terhadap engko lalu setiap perbuatan sama ada secara sengaja atau tidak berbaur kejahatan engko kelaskan ia sebagai ancaman kepada engko.
Ok kita mudahkan cerita ini dengan samakan cerita orang macam ini dengan ciptaanNya iaitu haiwan. Pernah perhati gelagat anjing? Mungkin bukan semua, mungkin segelintir. Bila kita lalu bersebelahan dia, dia akan memandang kita dengan penuh rasa kebencian, lagi teruk dia akan cuba menyerang kita padahal kita hanya mahu berjalan melepasinya, tiada pun niat mahu membunuhnya apatah lagi nak jadikan dia Dog Pork. Insecurenya sesetengah anjing ini sampaikan dia rasa setiap orang yang ada dihadapannya sebagai musuh kecuali tuannya.

Nway jangan lupa. Ada juga anjing yang sangat pemalas, sebagai contoh anjing yang memang bagi aku seekor anjing yang tarak guna. Bila kita lalu dia buat tak tahu je, tak faham aku dengan anjing sebegini, lari sungguh dari fitrah anjing yang sepatutnya memandang aku dengan kebencian dan mahu menyerang aku.

Oleh itu jangan samakan anjing dengan anjing. Eh

Harap dengan cerita anjing itu engko faham cerita yang mula aku ceritakan tadi.

Itulah aku sebenarnya pelik dengan manusia yang ada sifat insecure terlalu tinggi dengan keadaan sekeliling. Tak salah kita nak merasa insecure dan tak salah kita nak berjaga-jaga tetapi kalau rasa setiap manusia di sekeliling kita ada perasaan benci terhadap kita bukankah itu yang akan menyusahkan kita.

Itu sajalah yang mampu aku coretkan sambil menyiapkan tesis Projek Sarjana Muda aku.

Jauhkan rasa insecure dan nikmatilah hidup ini dengan tenang dan gembira.


0 Kata:

 
Web Analytics