KRONOLOGI BLOG

Tiada kata seindah bahasa, Tiada blog seindah Kronologi, blog yang diterajui oleh seorang remaja lelaki yang banyak ceritanya tetapi masih gagal dalam bab penyampaian cerita. Satu sahaja peganganku, " Kalau tiada rupa, tiada wang hanya ilmu sahaja yang membolehkan kita berdiri tanpa merasa kecil walau dimana jua. " maka kutiplah ilmu walaupun didalam blog ini..

Oh Indahnya Bersahabat


Oke, aku tak akan mulakan entry ini dengan pengenalan kepada sahabat atau maksud indah walaupun aku baru lepas selesai pembentangan Projek Sarjana Muda 1 aku semalam, tapi aku akan mulakan entry ini dengan satu tweet mengenai indahnya sahabat. Oh Indahnya Bersahabat.

Nak tahu sumber print screen tweet ini, bolehlah ke akaun dengan tweethandle @apek_faiz .Dari tweet yang berbunyi, aku taip kembali agar engko boleh copy dan paste kan ke dalam akaun engko pulak. Peduli pulak aku kan.

"Itu lah pentingnya persahabatan..setiap perubahan kebahagian mahupun penderitaan sentiasa dalam pengetahuan..oh indahnya bersahabat..haha"

Itu kata-kata darinya, dan secara peribadinya aku menyokong kata-katanya, bila mana engko bersama dalam sekumpulan manusia yang engko rasa mereka layak engko gelarkan sahabat, engko akan dapat rasakan setiap perubahan, tidaklah perubahan yang engko dapat tahu dari mulutnya sendiri tapi maksud disitu perubahan yang secara rahsia yang engko dapat lihat atau perasan tak kira dari tingkah lakunya, percakapannya, pergaulannya atau perbuatannya.

Setiap perubahan seperti perubahan yang membawa kepada kebahagian ataupun perubahan kepada penderitaan sahabat kita akan dapat kita kenal pasti secara tidak langsung bila bersamanya, bila melihat kata-katanya. Aku rasa setiap kita pernah rasainya. Pernah rasai perubahan sahabat kita secara mendadak atau secara sikit-sikit lama-lama jadi bukit.

Tak pernah rasa? Engko memang tak ada sahabat!

Bila kita hidup bersahabat, hidup bersama sepanjang masa dengan secara automatiknya kita akan kenal perangai satu sama lain dan kita sudah terbiasa dengan perangainya yang selalu dipertontonkan dan apabila kita terperasan perangainya yang selalu dipertontonkan telah berubah, secara automatik juga kita akan dapat tahu ada perubahan yang berlaku kepadanya.

Sama ada perubahan kepada penderitaan ataupun kebahagian itu terpulang kepada perlakuan sahabat engko. Secara logik akallah kan. Kalau dia gembira sepanjang masa, for surelah perubahan kepada kebahagian dan sekiranya pms tak tentu hala, for sure perubahan kepada penderitaan.

Kita sebagai sahabat akan kenal pasti setiap perubahan yang berlaku kepada sahabat kita, dan setiap perubahan ada sebab dan musababnya. Dan kadang-kadang  juga tidak semua perubahan kearah kebahagian disebabkan percintaan tetapi mungkin sebab perkara bahagia lain yang berlaku kepadanya.

 Apa itu pekara bahagia? Adakah masuk Hospital Bahagia.

p/s: Aku tulis ini bukan sebab aku menyokong tuduhan engko cina tapi sebab menyokong tweet itu. Oh indahnya persahabatan.

Insecurenya engkau dengan sekeliling

Bismilahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum w.b.t. 
6 April 2012.

Tahu apa maksud INSECURE?

Kalau tak tahu mohon google supaya engko faham apa yang aku cuba sampaikan ini.

Pernah jumpa orang yang selalu rasa orang sekelilingnya cuba menjatuhkan dia? Pernah kenal dengan orang yang rasa orang sekeliling dia tak suka dengan dia? Atau engko pernah rasa begitu, rasa yang engko tak ada kawan yang boleh dipercayai, dan semua orang disekeliling kau penuh dengan kebencian terhadap engko lalu setiap perbuatan sama ada secara sengaja atau tidak berbaur kejahatan engko kelaskan ia sebagai ancaman kepada engko.
Ok kita mudahkan cerita ini dengan samakan cerita orang macam ini dengan ciptaanNya iaitu haiwan. Pernah perhati gelagat anjing? Mungkin bukan semua, mungkin segelintir. Bila kita lalu bersebelahan dia, dia akan memandang kita dengan penuh rasa kebencian, lagi teruk dia akan cuba menyerang kita padahal kita hanya mahu berjalan melepasinya, tiada pun niat mahu membunuhnya apatah lagi nak jadikan dia Dog Pork. Insecurenya sesetengah anjing ini sampaikan dia rasa setiap orang yang ada dihadapannya sebagai musuh kecuali tuannya.

Nway jangan lupa. Ada juga anjing yang sangat pemalas, sebagai contoh anjing yang memang bagi aku seekor anjing yang tarak guna. Bila kita lalu dia buat tak tahu je, tak faham aku dengan anjing sebegini, lari sungguh dari fitrah anjing yang sepatutnya memandang aku dengan kebencian dan mahu menyerang aku.

Oleh itu jangan samakan anjing dengan anjing. Eh

Harap dengan cerita anjing itu engko faham cerita yang mula aku ceritakan tadi.

Itulah aku sebenarnya pelik dengan manusia yang ada sifat insecure terlalu tinggi dengan keadaan sekeliling. Tak salah kita nak merasa insecure dan tak salah kita nak berjaga-jaga tetapi kalau rasa setiap manusia di sekeliling kita ada perasaan benci terhadap kita bukankah itu yang akan menyusahkan kita.

Itu sajalah yang mampu aku coretkan sambil menyiapkan tesis Projek Sarjana Muda aku.

Jauhkan rasa insecure dan nikmatilah hidup ini dengan tenang dan gembira.


 
Web Analytics