Home » » Lebih baik menulis dari bercakap

Lebih baik menulis dari bercakap


Assalamualaikum

Seriously aku ini bukan jenis yang suka menceritakan perasaan atau masalah aku kepada orang lain mahupun teman rapat, entah kenapa..aku rasa benda personal macam ini kadang-kadang adalah lebih baik kita simpan sendiri kerana pemahaman orang lain mungkin tak sama dengan pemahaman kita...

Tapi ada saja cerita yang aku kongsikan dengan kawan-kawan aku dan juga teman yang dikatakan rapat, tapi semua cerita yang aku ceritakan aku rasa memang tak menjejaskan aku dan aku rasa tiada apa kesan yang buruk kalau aku ceritakan...
Tak semua boleh mendengar masalah kita tapi ramai yang membaca masalah orang lain
Tapi mostly cerita dan perasaan yang aku tanggung semuanya aku simpan sendiri dan ada juga yang aku ceritakan di sendiri kerana aku rasa dengan menulis aku dapat meluahkan semuanya dan kadang-kadang penerimaan orang lain lebih senang melalui penulisan dari percakapan...

Aku jenis orang yang suka sampaikan dan ceritakan masalah atau perasaan aku melalui penulisan dari bercakap face to face dengan orang...melalui penulisan aku rasa penceritaan aku lagi senang, tanpa gangguan, boleh menulis semuanya tanpa tersekat-sekat melainkan aku malas nak teruskan penulisan...
Siapa yang boleh menghalang penulisan kita tapi kalau percakapan ramai yang boleh hentikan
Cuba bayangkan kalau kita bercerita masalah kita kepada orang, mungkin kita perlu bercerita sambil menjawab persoalanya, mungkin cerita kita tak sepenuhnya habis bila ada yang menganggu, mungkin kawan yang kita ceritakan itu tidak selesa dengan masalah kita...jadi? akhirnya kita rasa serba salah dan menyesal, mungkin kebanyakannya tak macam ini tapi kadang-kadanglah kan..
Ramai yang tahu kisah aku dengan membaca bukan dengan mendengar
So bagi aku dengan menulis, aku mampu menceritakan segalanya tanpa gangguan, tanpa perlu merasa serba salah dan mampu menceritakan semuanya secara ikhlas, wahh...

Akhir kata dengan menulis aku dapat rasakan pemahaman orang lain untuk kisah aku lebih tinggi dari aku ceritakan, tapi untuk memahami sesuatu kisah aku yang aku tulis ini juga memerlukan kesabaran yang tinggi kerana aku bukannya penulis..jadi bersabar dan terus memahami...

Sudah berakhir Hari Asyura hari ini, untuk yang berpuasa hari ini...Alhamdulillah :)

0 Kata:

 
Web Analytics