Home » » Kedekut satu kemestian

Kedekut satu kemestian

Before nyh dah banyak entry yang merepek so kali nyh aku nak straight to the point jela, korang pernah tak kenal or rapat dengan seseorang yang kedekut or korang nyh memang seorang yang kedekut…Pada pendapat jiwa aku yang luluh ini, kedekut nyh sememangnyer wujud dalam sesetengah manusia  dan takde bahayenyer sifat nyh tapi yang bahaya adalah kedekut yang tak bertempat...


Tadi jiwa sekarang menurut pendapat hati pulak, aku rasa kedekut nyh memang perlu ada dalam diri kita sendiri especially untuk kaum-kaum macam aku ini, pelajar universiti, kalau kita tak kedekut seterusnya berjimat ingat boleh hidup ker...So cuba fakir kalau korang tak kedekut, semua benda korang nak,kalau boleh memang nak puaskan nafsu serakah tuh jerk an…so dengan berkedekut korang boleh jauhkan dari itu semua...

Satu lagi jenis kedekut yang aku nak highlightkan kat sini, kedekutkan barang-barang korang…korang sure dah familiar dengan statement nyh:

“Memang barang tuh aku beli untuk kau guna”

Tipulah kalau korang tak pernah guna an an an..serius aku cakap aku paling tak suka kalau ada sesiapa yang pinjam barang aku tak menggunakannya dengan cara sepatutnyer…memang tak elok kalau kita kedekut sesame kita tapi kalau dah pinjam dan buat macam barang sendiri dan tak jaga barang tuh macam kita jaga, nak ker kita bagi pinjam???

Nway banyak lagi jenis kedekut  macam kedekut ilmu, makanan, kedekut masa, kedekut tenaga yang aku boleh listkan tapi kalau listkan semua for sure korang tak baca sampai habiskan so aku listkan apa yang boleh kau huraikan jela…

Pepatah Arab ada menyebut :
"Cabaran dan kehidupan tidak boleh dipisahkan melainkan kematian
Mati itu lebih mulia dari hidup yang hina
Kedekut, gelisah dan takut sama ertinya dengan kehidupan yang mati"

So janganlah terlalu pemurah or kedekut sangat, bertempatlah..
kadang-kadang kedekut yang tak bertempat nyhlah patut kita kerat 18 bahagian, baru dia tahu erti penyesalan..hehe


p/s:tiket Taiping habis pulak terpakse lah turun kat Ipoh malam nyh..adoiii


PROMOTION:BLACKBERRY PLAYBOOKACNE PROBLEMDIAPER CAKE

3 Kata:

pantangnyerr org kedekut !tp ad mnde kite ptut kedeekutt..n ad mnde x ptut kedekut kan...hehehe....:)

kadang2 kedekut itu perluu.. :)

 
Web Analytics